MODULE DESCRIPTION FORM
Module Information معلومات المادة الدراسية |
|||||||
Module Title |
Arabic |
Module Delivery |
|||||
Module Type |
Complementary |
☒ Theory ☒ Lecture ☐ Lab ☐ Tutorial ☐ Practical ☐ Seminar |
|||||
Module Code |
CHPR105 |
||||||
ECTS Credits |
3 |
||||||
SWL (hr/sem) |
75 |
||||||
Module Level |
UGx11 UGI |
Semester of Delivery |
1 |
||||
Administering Department |
CHPR |
College |
COGE |
||||
Module Leader |
Khaldoon Kadhum Hashim |
|
Ibrahim.mahmood@buog.edu.iq |
||||
Module Leader’s Acad. Title |
Lecturer |
Module Leader’s Qualification |
M.Sc. |
||||
Module Tutor |
Name (if available) |
|
|
||||
Peer Reviewer Name |
Name |
|
|
||||
Scientific Committee Approval Date |
01/06/2023 |
Version Number |
1.0 |
||||
Relation with other Modules العلاقة مع المواد الدراسية الأخرى |
|||
Prerequisite module |
None |
Semester |
|
Co-requisites module |
None |
Semester |
|
Module Aims, Learning Outcomes and Indicative Contents أهداف المادة الدراسية ونتائج التعلم والمحتويات الإرشادية |
|
Module Objectives أهداف المادة الدراسية
|
|
Module Learning Outcomes
مخرجات التعلم للمادة الدراسية |
|
Indicative Contents المحتويات الإرشادية |
قواعد اللغه العربيه : الكلام وما يتالف منه : الاسم ، والفعل والحرف, قواعد : الفعل واقسامه ، علاماته ، الفعل الماضي, قواعد فعل الامر ، الحرف وما يتميز به , قواعد : الاعراب والبناء ، وعلاماته الاعراب ، والمثنى والملحق به ,ادب ، ونص شعري ، ودراسه وتحليل ,قواعد : جمع المذكر السالم / والملحق به ,قواعد : الملحقه بالاسماء السته , قواعد : المبتدأ والخبر ، انواع المبتدأ واحكامه ,قواعد : الخبر ، تعريفه وانواعه , املاء : قواعد كتابه الهمزة ,ادب : نص نثري . دراسه وتحليل ,قواعد : اغلاط لغويه شائعه ,املاء : قواعد كتابه الالف في نهايه الكلمة |
Learning and Teaching Strategies استراتيجيات التعلم والتعليم |
|
Strategies |
The teaching methods followed in this course include classroom lectures for theoretical lectures by using MS Power Point slides and data show. The practical lectures take place in the computer lab and involve building computer programs using Python. In addition, E-learning is utilized by posting lectures, assignments, YouTube supporting resources, and grades via Google classroom. |
Student Workload (SWL) الحمل الدراسي للطالب محسوب لـ ١٥ اسبوعا |
|||
Structured SWL (h/sem) الحمل الدراسي المنتظم للطالب خلال الفصل |
30 |
Structured SWL (h/w) الحمل الدراسي المنتظم للطالب أسبوعيا |
2 |
Unstructured SWL (h/sem) الحمل الدراسي غير المنتظم للطالب خلال الفصل |
45 |
Unstructured SWL (h/w) الحمل الدراسي غير المنتظم للطالب أسبوعيا |
3 |
Total SWL (h/sem) الحمل الدراسي الكلي للطالب خلال الفصل |
75 |
Module Evaluation تقييم المادة الدراسية |
|||||
As |
Time/Number |
Weight (Marks) |
Week Due |
Relevant Learning Outcome |
|
Formative assessment |
Quizzes |
2 |
10% (10) |
5 and 10 |
All |
Assignments |
1 |
10% (10) |
2 and 12 |
All |
|
Projects / Lab. |
0 |
10% (10) |
Continuous |
All |
|
Report |
1 |
10% (10) |
13 |
LO #8, #9 and #10 |
|
Summative assessment |
Midterm Exam |
1.5hr |
10% (10) |
7 |
LO #1 - #7 |
Final Exam |
2hr |
50% (50) |
15 |
All |
|
Total assessment |
100% (100 Marks) |
|
|
Delivery Plan (Weekly Syllabus) المنهاج الاسبوعي النظري |
|
Week |
Material Covered |
Week 1 |
مقدمة في قواعد اللغة العربية ومكوناتها. |
Week 2 |
قواعد الكلام ومكوناته: الاسم، الفعل، الحرف. |
Week 3 |
قواعد الفعل وأقسامه وعلاماته، والفعل الماضي. |
Week 4 |
قواعد فعل الأمر والحرف ومميزاته. |
Week 5 |
قواعد الاعراب والبناء وعلامات الاعراب. |
Week 6 |
الإدب وتحليل النص الشعري. |
Week 7 |
قواعد جمع المذكر السالم والملحق به. |
Week 8 |
قواعد الملحقة بالأسماء الستة. |
Week 9 |
قواعد المبتدأ والخبر وأنواعهما وأحكامهما. |
Week 10 |
قواعد الخبر: تعريفه وأنواعه. |
Week 11 |
تطبيق قواعد كتابة الهمزة. |
Week 12 |
الأدب وتحليل النص النثري. |
Week 13 |
الأخطاء اللغوية الشائعة. |
Week 14 |
تطبيق قواعد كتابة الألف في نهاية الكلمة. |
Week 15 |
مراجعة واستعراض للمفاهيم والمهارات المكتسبة. |
Delivery Plan (Weekly Lab. Syllabus) المنهاج الاسبوعي للمختبر |
|
Week |
Material Covered |
Week 1 |
|
Week 2 |
|
Week 3 |
|
Week 4 |
|
Week 5 |
|
Week 6 |
|
Week 7 |
|
Learning and Teaching Resources مصادر التعلم والتدريس |
||
|
Text |
Available in the Library? |
Required Texts |
قواعد اللغة العربية والتطبيق عليها المؤلف : أحمد شلبي |
Online |
Recommended Texts |
ملخص قواعد اللغة العربية فؤاد نعمة |
|
Websites |
https://foulabook.com/ar/book %A7-pdf |
مخطط الدرجات |
||||
Group |
Grade |
التقدير |
Marks % |
Definition |
Success Group (50 - 100) |
A - Excellent |
امتياز |
90 - 100 |
Outstanding Performance |
B - Very Good |
جيد جدا |
80 - 89 |
Above average with some errors |
|
C - Good |
جيد |
70 - 79 |
Sound work with notable errors |
|
D - Satisfactory |
متوسط |
60 - 69 |
Fair but with major shortcomings |
|
E - Sufficient |
مقبول |
50 - 59 |
Work meets minimum criteria |
|
Fail Group (0 – 49) |
FX – Fail |
راسب (قيد المعالجة) |
(45-49) |
More work required but credit awarded |
F – Fail |
راسب |
(0-44) |
Considerable amount of work required |
|
|
|
|
|
|
Note: Marks Decimal places above or below 0.5 will be rounded to the higher or lower full mark (for example a mark of 54.5 will be rounded to 55, whereas a mark of 54.4 will be rounded to 54. The University has a policy NOT to condone "near-pass fails" so the only adjustment to marks awarded by the original marker(s) will be the automatic rounding outlined above. |